Slagskip
Spillerne tegner hvert sitt koordinatsystem der de tegner inn sju skip. Dette danner flåten.
- Et kampskip skal gå over fem punkt, for eksempel et skip fra og med (4 , 9) til og med (8, 9)
- To kryssere skal gå over fire punkt, for eksempel et skip fra og med (1 , 3) til og med (4 , 3)
- To fregatter skal gå over tre punkt, for eksempel et skip fra og med (9 , 4) til og med (9 , 6)
- To minesveipere skal gå over to punkt, for eksempel et skip fra (6 , 1) til og med (7 , 1)
- Skipene kan bare ligge vannrett eller loddrett.
- Spillerne skal holde sitt koordinatsystem skjult for motspiller.
- Nå skal spillerne "skyte" mot hverandres skip etter tur.
- Når alle punktene i et skip er truffet, synker båten. Det er om å gjøre å synke alle skipene til motstanderen først.
Spillerne markerer punktet i koordinatsystemet der de forsøker å " treffe " sine motstanderens skip . Marker bom med en skrå strek (/) og treff med et kryss . Treffer man, får man prøve igjen - er det derimot et bomskudd, blir det motstanderens tur.
Blandingen av hell og taktikk gjør at både barn og voksne har like stor sjanse til å vinne.
Når et skip er truffet, må si hva slags skip ble truffet . Når motstanderen har truffet alle punktene i skipet, synker det og spilleren må kunngjøre dette .
I tillegg er det viktig å merke av på egne skip hvis motstanderen treffer med sine "skudd".
Før man spiller
Før man spiller er det en fordel at spillerne er kjent med koordinatsystemet, og hva de forskjellige komponentene heter og hva man kan gjøre i koordinatsystemet.
- Førsteakse = x-akse.
- Andreakse = y-akse.
- (0 , 0) = origo.
- Navnet på de fire kvadrantene.
- Vite hvordan man tegner inn punkter og vite hvordan man sier det.
Variasjoner
Bruk flere, færre, lengre eller kortere skip.
La flåten gå over en, to eller fire kvadranter.